Gátizom aktiválás


Female Genitalia, Dissected ViewEbben a blogbejegyzésben egy kis segítséget szeretnék adni a gátizom tornához, hogy mit is csinálunk tulajdonképpen, amikor gátizom erősítést végzünk. Nem szeretnék belemenni mélyebb anatómiai részletekbe, csak néhány fontosabb dolgot emelnék ki ezzel a területtel kapcsolatban. Szóval a gátizom a medencefenék tartóizma, amely a belső szerveket tartja alulról. Az izom kötegei gyűrű alakba rendeződnek, és helyet adnak a húgycső, a hüvely és a végbél nyílásainak. Tehát a gátizom tulajdonképpen egy izomcsoport, ide tartozik a húgycső, a hüvely, és a végbél záróizma. Ezeket az izmokat külön-külön is lehet aktiválni, aki magasabb szinten űzi az intim tornát, képes is erre, külön intimtorna gyakorlatok vannak a gátizom egyes részeire. Én nem térnék ki most a gátizom részeinek elkülönítésének gyakorlására, és ajánlom, hogy akit érdekel, tanulmányozza az ehhez tartozó szakirodalmat (szükség esetén tudok ajánlani).

A gyakorlatok leírásánál én általánosságban mindenhol a gátizmot említettem, és nem írtam külön gyakorlatot a húgycső, a hüvely, és a végbél záróizmának edzésére. Ezek az izmok szoros kapcsolatban vannak egymással, ha az egyiket mozdítjuk, automatikusan mozdul vele a többi is. A jógában is “egy izomként” használjuk a gátozmot, mint a múhla bandhát. Ha tehát a gátizom torna gyakorlatoknál (akár alap, akár haladó), a teljes gátat aktiváljuk, akkor azzal mind a három záróizom erősödni fog. (Jóga közben amikor a múla bandhát aktiváljuk, akkor is ugyanez történik.) El lehet sajátítani a gáttájék egyes izmainak külön-külön való mozgatását is, a szakirodalomban vannak rávezető technikák és gyakorlatok, én a blog keretei között erre nem térek ki.

Hogyan aktiváljuk a gátat?

Most egy nagyon egyszerű kis tesztet írok le, amivel ellenőrizhetjük a gátizom aktiválás képességét illetve erősségét. Pisilés közben próbáljuk megállítani egy kicsit a vizeletsugarat. Ha sikerül, akkor aktiváltuk a gátizmunkat, vagyis ebben az esetben leginkább a hugycső záróizmát. Ha nem sikerült, akkor lehet, hogy nem tudtuk eléggé tudatosítani az izmot, és aktiválni, de az is lehet, hogy nem elég erős. Ha van más panaszunk is, mint vizeletcseppentés tüsszentésnél, levegő kerül a hüvelyünkbe bizonyos testhelyzetekben, akkor gyanakodhatunk az utóbbira. FONTOS, hogy ez nem egy gyakorlat! Nem egészséges a vizeletsugarat megállítani (ugyanis ha gyakran megálltjuk, akkor nem ürül ki rendesen a hólyag, ami lerakódásokhoz vezethet a hólyagban és a húgyvezetékben), ez csak egy teszt, ami arra szolgál, hogy egyrészt ráérezzünk, hogy a gátizom torna közben hogyan kell aktiválni a gát izmait, illetve egy teszt, hogy mennyire erős a záróizmunk. Tehát gátizom torna közben is ezt a visszatartás-szerű mozdulatot kell végezni. Nekem a szülés után katasztrofa volt, nem tudtam egyáltalán megállítani a vizeletet, de a nagyobb baj az volt, hogy tartani sem, így szinte egy stressz volt bárhova is menni, mindig előre ki kellett gondolnom, hogy lesz-e WC a közelben. De szerencsére, 9 hónappal a szülés után már semmilyen ilyen jellegű problémám nem volt, a rendszeres tornának köszönhetően.

Szóval, ha nem vagy biztos benne, hogy a gátadad tudod-e aktiválni, végezd el ezt a kis tesztgyakorlatot, aztán ha sikerült, jegyezd meg az érzeteket, és a gátizom torna alaphelyzetében  is ugyenezeket az izmokat próbáld aktiválni. Néhány hét vagy hónap múlva ismét elvégezheted a fent említett teszt-gyakorlatot, így mérheted a fejlődésedet.

Itt még egyszer kiemelném, hogy akinek bármilyen komplikációja van vagy volt akár a várandósság során, akár a szüléssel, vagy valamilyen betegsége van (süllyedés, sérv, magas vérnyomás), neki ezek az alapgyakorlatok nem biztos, hogy megfelelnek. Lehet, hogy valamit máshogy, módosítva, vagy éppen egyáltalán nem ajánlott végezni, tehát mindenképp kérd ki szakember véleményét, mielőtt a torába belekezdesz.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.