Túlpörögtél, Anyukám? Vegyél levegőt!


tulporogtel-anyukam-vegyel-levegot-jogaorsihuAz utóbbi időben több helyen is találkoztam ezzel a problémával. Mivel is? Azzal, hogy “egyszerűen” túlpörgetjük magunkat, és nem tudunk leállni. (Félreértés ne essék, a vicces címmel egyáltalán nem szeretném elbagatelizálni a problémát!)

Úgy érezzük, hogy folyamatosan tennünk kell valamit, nincs megállás, valami folyamatosan hajt belülről. Természetesen az jó, ha valami hajt belülről, de itt most nem az “egészséges motivációról” van szó. Hanem arról, amikor már zavar a túlpörgés, hogy nem tudsz megállni, nem tudsz kikapcsolni egy pillanatra sem.

Anyaként nem nehéz a túlpörgés hibájába esni érezni… intézed a gyerekeket, a háztartás főzés-mosás-takarítás bűvkörét, a férjeddel is töltesz némi időt, ne adj’ Istem még önmegvalósítani is szeretnél… lehet még jut egy kis énidőre is, például elmész futni egyet, de közben már azon kattogsz, hogy utána mit hogyan fogsz folytatni…

Mik is túlpörgés jelei?

  • folyamatos “cselekvéskényszer”
  • magas vérnyomás
  • szívritmuszavar / szívdobogás
  • alvászavar (nehéz elalvás, sok ébredés)
  • stressz, állandó idegesség
  • fejfájás

(A tünetek jelentkezhetnek együtt, vagy egyesével, illetve változatosan is, de általában egyénileg jellemző, hogy melyik tüntet jelentkezik nálunk általában.)

Mi a megoldás? Persze, be lehet dobni egy kis nyugtatót, vérnyomáscsökkentőt, vagy altatót, de ezek inkább csak a tüneteket kezelik, nem segítenek valóban lenyugodni. Ennél sokkal egyszerűbb megoldás is létezik, mégpedig ott van a kezedben! Ilyenkor kell elkezdeni egy kis “semmit csinálni”. Ami ilyenkor a legnehezebb. Meg kell próbálni egy kicsit kiüríteni a fejedet, hogy megnyugodj. De hogyan?

  • Végezz légzőgyakorlat
  • Jógázz
  • Meditálj

Szóval nem teljesen “semmiről” van szó, bár eleinte lehet, hogy úgy fogod érezni, hogy Úristen, most nem csinálok semmit, és beidegesedsz. Na, ilyenkor kell egy kicsit “megerőszakolni magad”, ott maradni, esetleg elgondolkodni, hogy miért is érzed ezt, vagy csak egyszerűen visszairányítod a figyelmedet arra, amit csinálsz, mint például a légzésed.

A légzőgyakorlatokatokat végezheted önmagában egy kényelmes ülőhelyzetben, de ha ez elsőre “túl sok”, végezz jógagyakorlatokat, és közben nagyon erőseg koncentrálj a légzésedre, és a pózokra, a közben jelentkező testérzetekre. Ha ezt sikerült megvalósítanod, akkor ez tulajdonképpen nevezhető már meditációnak is, mivel a jógát mozgó meditációnak is nevezik – amennyiben nem kalandozol el másfelé – nem ugrasz fel, hogy betegyél egy mosást, nem veszed fel a telefont, sőt, fejben is “ott vagy”. Eleinte ez nagyon nehéz…de semmi gond, ha elkalandozik a figyelmed, csak egyszerűen irányítsd vissza a légzésre. Nyugi! majd belejössz!

A következő bejegyzésben egy légzőgyakorlattal fogok jelentkezni!

UI: lehet, hogy van, aki magára ismer a bejegyzés kapcsán, ezúton is köszönöm az ihletet a témához! 😉

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.